Hier Claudio’s review:

Ik heb me laten ompraten door Robert Kramers om eens een Prolude BHV400 te proberen. Man, wat heb ik daar gÈÈn spijt van! Ik mocht hem uittesten met een optreden, wat voor mij de beste manier is om te kijken wat hij allemaal in een live setting kan en dat viel niet tegen! Met wat advies van Robert over de instellingen (alles op standje 12 uur) was het een peuleschil om een goed geluid te krijgen. Om een beetje meer “knor” en een iets warmer geluid te krijgen kan je de “Valve Loop” inschakelen met de bijgeleverde voetpedaal of met een knop op de Amp en is de passieve toonregeling (Bass & Treble) ingeschakeld. Dat geeft voor mij persoonlijk net dat beetje extra aan het geluid dat ik graag hebben wil. Met de tweede knop op het pedaal is de actieve toonregeling (Bass,Low-Mid, semi-parametrische Mid en High) te activeren. Makkelijk als je even snel naar een ander geluid wil switchen. De Prolude BHV400 zit vol met extra’s zoals een regelbare compressor, Noise gate, Bright en Shape knoppen voor extra hoog en een soort Loudness functie, maar die heb ik niet gebruikt omdat het geluid zo al goed was. Er zit ook een gebalanceerde XLR line-out op met een gnd-switch en -15db knop voor aansluiting op een mengtafel. Dat scheelt je alweer een D.I. kastje.;) De hoofdtelefoon uitgang is makkelijk als je even wilt oefenen zonder de buren uit hun stoel te laten trillen, want hard kan hij met zijn 400 Watt op 4 Ohms. Die uitgang kan je ook gebruiken om rechtstreeks in een p.c. te gaan. Hij heeft een actieve en passieve ingang. Hoewel mijn “Musicman” actief is heb ik de passieve ingang gebruikt, omdat hij daarop net even beter klinkt naar mijn mening. Erg handig is de 2e actieve ingang op de achterkant van de Prolude. Daar heb ik mijn draadloze systeem op aangesloten en heb zodoende geen kabel aan de voorkant zitten. Aan de achterkant zitten 2 gecombineerde Speakon/Jack speaker uitgangen en een met de voetschakelaar te bedienen fx send/return kanaal. Ook zitten er nog 4 DIP switches voor de verschillende instellingen, waaronder een “phantom power-supply” van 9 volt om je actieve bas zonder batterij te kunnen gebruiken. Reuzehandig als je batterijen plotseling op zijn.

Ik hoef niet te vertellen dat ik gelijk verkocht was aan dit apparaat.
Hij klinkt gewoonweg, met alles op de neutrale stand, al heel goed en laat je basgitaar horen zoals hij is. Met de makkelijke bediening is hij snel naar eigen smaak of omstandigheden aan te passen. Daarbij komt dat dit schitterende witte (nu nog) weinig geziene handgemaakte Amp’s op de b¸hne zijn en alleen nog door een select gezelschap, waaronder Lars van Starrenburg van Rigby, Peter Slager van Bl¯f, Michel van Schie van o.a.Trijntje Oosterhuis, Candy Dulfer, Jan Akkerman en Anouk Èn natuurlijk Robert Kramers zelf gebruikt worden. En tot slot, niet geheel onbelangrijk, is de prijs van de Prolude. Die is voor zo’n top-basversterker ongekend laag.
Mijn setje voor de komende jaren is compleet zo, met mijn twee 2x10inch SWR Workingman’s speaker cabinets erbij.